onsdag 25 maj 2011

Jag och mitt torp.

På en kulle mitt i smålands skogar ligger torpet Elmkärr. En liten Backstuga.
Det blev mitt för ett par veckor sedan, lite hastigt och lite lustigt.
Efter att ha bott mitt ute på vischan sen -97 och nu flyttat in till centrala byn, så vart livet lite annorlunda än det var innan. Jag saknade mina rabatter, grus att rensa och lugnet som inte finns här hemma på min gata.
Jag började titta efter ett litet hus åt mej nere i byn, men alla barnen slog bakut och talade tydligt om att dom inte tänkte flytta mera.......vad gör jag nu......hur ska jag klara av detta??? Och tankarna på ett litet torp började flimra förbi........
 Hemnet/Blocket blev mitt andra hem ..........
Inte lätt att hitta billigt charmigt torp runt knuten som var precis som jag ville det skulle vara, det brukar inte växa på träd precis.
Men en natt när inte John blund gjort sej besväret att dyka upp, så plötsligt var det bara där !!!! 
Torpet på en kulle, sex minuter hemifrån med bil. Som en oslipad liten diamant i skogsbrynet.
Kärlek vid första ögonkastet, och jag blev lätt frustrerad över att klockan var mitt i natten och att jag varken kunde tala om att jag hittat MITT torp för någon, inte heller kunde jag ringa till Fastighetsförmedlingen och tala om att jag skulle köpa det.
Denna natt blev lång och datan blev nästan utsliten :P
Två dagars ovisshet följde innan det var klappat och klart, Det var nu mitt!!!! 
Nu efter att jag suttit och läst andra bloggar om renovering av hus/torp och andra byggnader så tänkte jag försöka själv med att uppdatera vad som händer i just mitt lilla krypin.
Jag det är en Anna som är 43 år gammal , tre barns mamma som dessutom och utöver egna barn jobbar med barn.
Jag har sedan jag var liten haft en stor kärlek till gamla saker och gamla hus/torp.
Mitt första minne är att jag hittade en gammal pidestal på en vind i huset där vi då bodde, och sa: Denna ska jag spara tills jag flyttar hemifrån. Då var jag sju år gammal.
Efter denna händelse så samlade jag hela tiden, när jag var 17 år och då fick en egen lya så hade jag allt som skulle finnas för att fylla en hel tvåa.
Dessa saker har jag eftersom i livet bytt ut, antingen har jag hittat el ärvt andra saker som jag tyckt varit vackrare.
Då jag även älskar loppisar och auktioner så har jag även där hittat en hel del av mina saker.
Jag tänkte börja med en liten bildvisning av Fastighetsförmedlingens bilder av mitt lilla torp, så ni ser hur det såg ut innan jag satte klorna i det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar